torsdag den 27. november 2014

IVF - in vitro fertilisa-hvaffor noget??


Vil du se noget virkelig uhyggeligt? Giv mig hormonindsprøjtninger i 10 dage og så fortæl mig, at vi ikke har mere chokolade!

Jeg var til scanning i dag for at få tjekket om mine æg er klar til at blive taget ud, og det var de, så den står på ægudtagning på lørdag. Skal tage ægløsningssprøjte i aften. Puha selvom jeg har prøvet at få taget æg ud mange gange efterhånden, så frygter jeg det stadig. Det gør jo ondt det skidt og så er det generelt bare ikke fedt.

De fleste ved, at vi er i fertilitetsbehandling, men de færreste ved, hvordan det rent praktisk foregår, og flere har spurgt til det, så her kommer en gennemgang af forløbet - man skal nok ikke være alt for sart for at læse med ;-)

In vitro fertilisation (IVF) betyder at befrugtningen sker uden for kroppen ("in vitro" betyder "i et reagensglas"). IVF kaldes også reagensglasbefrugtning eller kunstig befrugtning.

Og hvad er det så?

Vi er i det man kalder lang behandling, for her har man de bedste erfaringer, når det kommer til endometriose, som jeg jo lider af. Lang behandling tager omkring to måneder og kan inddeles således:

Forbehandling/nedregulering 14 dage
Stimulation med ægfremmende hormoner 10-12 dage
Aspiration, befrugtning og transferering 2-3 dage
Efterbehandling med progesteron 14 dage, afsluttes med graviditetstest

Princippet i lang behandling er, at jeg skal forbehandles før selve stimulationsbehandlingen. Forbehandlingen består i, at jeg nedreguleres - de overordnede kønshormoner som normalt styrer æggestokkenes funktion stoppes, og æggestokkene nulstilles, så der hverken sker ægmodning eller ægløsning. Det er en form for kunstig overgangsalder.

Vi melder os til behandling på klinikken på første menstruationsdag. Herefter sker der ikke mere før på dag 21, hvor jeg ultralydsscannes (dildoscanning!), for at se om alt er i orden, og der ikke er cyster. Samme aften starter jeg på nedregulering, der er en indsprøjtning i underhuden i maveskindet, som jeg skal tage de næste 14 dage. Her medfølger som regel hedeture og diverse andre bivirkninger. Så ved jeg da, hvordan jeg får det, når jeg bliver ældre og går i overgangsalder - forhåbentlig ingen overraskelser der.

På dag 35 scannes jeg igen for at se om jeg er ordentligt nedreguleret og starter på selve stimulationsbehandlingen. Det er et hormon der hedder FSH, som får ægblærerne til at vokse. Det er stadig indsprøjtninger i maven, og jeg skal både tage det nedregulerende og det ægstimulerende. Her er humørsvingninger bl.a. et issue, og K er skide irriterende i de dage! ;-)
Han ved ikke om han skal kysse mig, trøste mig eller holde det ene øje åbent, når han sover.

Omkring 8-9 dage efter stimulationens start skal jeg igen møde til ultralydsscanning, hvor lægen vurderer, hvor mange og hvor store ægblærer der er, samt livmoderslimhindens tykkelse. Jeg skal som regel stimuleres nogle dage endnu, før ægudtagningen kan planlægges, så efter nogle dage scannes jeg igen, og når ægblærerne er 18-19 mm tager jeg den ægløsende sprøjte. Denne sprøjte bevirker at æggende løsnes tidligst 38-40 timer senere, og derfor tager man æggene ud 36 timer efter, at jeg har fået ægløsningsprøjte.

Ægudtagning
Vi møder på klinikken om morgenen og K afleverer sædprøve til oprensning. Heldigvis bor vi så tæt på, at han kan lave den hjemmefra. Og det er jo bare super fedt, at gøre det i en kop!
Vi bliver modtaget af en sygeplejerske, og jeg får en masse smertestillende medicin. Jeg plejer at bede om så meget som muligt og får også en beroligende pille. Sygeplejersken lægger en lille plastikkanyle i min arm, og herigennem får jeg smertestillende mens selve ægudtagningen står på. Det er noget der virker, og det er virkelig godt!
Selve ægudtagningen foregår ved hjælp af ultralydsscanning (dildoscanning igen!). Jeg lokalbedøves og så indføres en tynd nål i æggestokken. De enkelte blærer tømmes for væske, hvorved æggende suges ud. Jeg bliver rigtig døsig af medicinen, men man er altid vågen under indgrebet, og de plejer at være søde til at snakke og fortælle, hvad der sker. Vi kan se med på en skærm. Bagefter kommer vi ud, og jeg ligger og hviler en halv til en hel times tid og får antibiotika i drop inden vi tager hjem. Jeg sover som regel hele eftermiddagen, da jeg har smerter og er træt.
Til ægudtagningen er der en læge, to laboranter og to sygeplejersker til stede - i hvert fald de gange vi har prøvet det.

Befrugtning
Herefter venter vi og håber at æggene er gode nok og bliver befrugtet og deler sig som de skal. Det er ude af vores hænder. Vi plejer at få at vide, hvor mange æg de fik ud, inden vi tager hjem.
Befrugtningen sker i et glas. De sætter ca. 100.000 sædceller til hvert æg. Dagen efter renses og kontrolleres æggene. Udviklingen skal være normal. De udvikler sig fra at være én cellede til at være 2-6-cellede på to dage. Så to dage senere ringer vi ind til klinikken om morgenen og hører, hvordan æggene har det, og om vi kan komme til ægoplægning samme formiddag. De skal helst være 4-cellede. Jeg får lagt to æg op, da jeg har endometriose og det derfor forværrer chancerne, men normalt lægges kun et æg tilbage. Hvis der er mange fine æg, fryser de dem ned, så vi kan bruge dem senere. Idet vi får lagt to æg op er risikoen for at få tvillinger meget stor. Lægerne kalder det risiko, fordi der kan være mange komplikationer ved en tvillingegraviditet, men vi vil jo bare mene, at det er bonus med tvillinger.

Ægoplægning
Ægoplægning tager kun 5-10 minutter og foregår ved en almindelig gynækologisk undersøgelse, hvor man indfører et tyndt (i mit tilfælde lidt tykkere, da min livmoder ligger dumt!) plastikrør i livmoderhalskanalen og sprøjter den væske, hvori æggene er op i selve livmoderen. Det skulle ikke gøre ondt, men det gør pænt ondt i mit tilfælde.
Til ægoplægning er der en læge, en laborant og to sygeplejersker til stede - altså alt for mange mennesker, hvis man spørger mig.

Efter ægoplægningen behandles jeg med det naturlige graviditetsbevarende hormon progesteron, som stabiliserer livmoderslimhinden. Det er vagitorier, som skal tages 3 gange dagligt. Pænt klamt, da det jo kommer ud igen!

Efter 14 ulideligt lange dage får man taget en blodprøve, hvor de måler hormonet HCG, det såkaldte graviditetshormon, og man får så at vide, om man er gravid eller ej.

Hele den her tur tager omkring 2 måneder og hvis det ikke lykkes, skal man vente en måned, før man kan starte forfra, så det er en længere proces.

Nu er jeg ved at være rigtig godt træt af at stikke mig selv, så det er rart at der snart sker noget. Vi håber, at der er en masse fine æg til os - kryds fingre? :-)

4 kommentarer:

  1. Vi krydser alt, hvad vi kan!! Lidt humor har du da... :-)

    SvarSlet
  2. Kryds kryds kryds!
    Hvordan plejer det så at gå? Altså selvom jeg er ny følger kan jeg jo godt regne ud at du endnu ikke har fået din baby, men hvor går det galt? Laver du ikke æg nok, bliver de ikke befrugtet eller sætter de sig ikke fast?
    Jeg har selv kun været igennem kort behandling, men din beskrivelse gav mig alligevel lige en rutschetur tilbage til en tid jeg nærmest havde fortrængt. En unaturlig måde at lave et barn på, men det er uendelig ligegyldigt, bare der kommer et barn. Faktisk syntes jeg næsten at det var spændende (selvom det var hårdt), for hvad der er unaturligt for andre, var vores måde at lave et barn på. Og det er stort!
    Husker i øvrigt at vores fertilitetslæge var så god at sige, at han vidste godt at hvor lægerne taler om tvillingerisiko, så arbejder barnløse par udelukkende med nulbarnsrisiko. Og bliver det tvillinger, har man da fået to børn uden at skulle igennem det hele igen. Jaja, det lyder hårdt med tvillinger, men intet er vel så hårdt som at være ufrivillig barnløs?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette, Nu har jeg fundet ud af, hvordan man svarer på kommentarer her på bloggen :-) Mit problem er at æggene ikke vil sætte sig fast, da jeg har endometriose. Ja meget unaturlig måde at lave et barn på og meget lidt privat, men hvis det er det, der skal til. Tanken om tvillinger er skræmmende, men tanken om slet ikke at få børn er endnu mere skræmmende. Tak fordi du læser med :-)

      Slet
  3. Det var en god beretning - kaster lys over selve forløbet. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    SvarSlet