lørdag den 1. november 2014

Kan man spise sig gravid?

Jeg tror, at der er mange, som er enige med mig, når jeg siger, at sund kost, regelmæssig motion og sund livsstil har væsentlig og vigtig betydning for fertiliteten.

Der findes selvfølgelig de super fertile mennesker, der kan drikke sig fulde hver weekend og spise junk og lade være med at motionere og alligevel blive gravide - på p-piller! Irriterende typer. Godt for dem. Dem er der forhåbentlig overvægt af. Jeg hører desværre ikke til i den kategori.

Jeg forsøger at leve sundt. Vil ikke sige, at jeg er fanatisk, bare fornuftig.
Jeg vil gerne leve livet, mens jeg har det og have det godt, og det har jeg, når jeg lever sundt - så har min krop og mit sind det bedst.

Søger man på sundhed og fertilitet på internettet anbefaler de fleste, at man spiser en sundt kost, der sænker produktionen af hormonet insulin, undgår alkohol og rygning, at man får motion hver dag, at man sover nok, og så må man hverken være for tynd eller tyk. Derudover skal man huske at få slappet af.

Puha, det er meget at leve op til! Nogle af tingene kræver en ekstra indsats for mit vedkommende, og andet kommer helt naturligt.

Mht. motion skal det jo helst være hver dag, men det bliver det ikke for mit vedkommende. Jeg cykler til og fra job, og når jeg ikke er skadet forsøger jeg at få løbet et par gange om ugen.

For mig er sund kost bl.a. en varieret kost med massere af frugt og grønt, proteiner og grove kulhydrater. Jeg forsøger så vidt muligt at undgå sukker, hvidt brød og andre hurtige kulhydrater. Jeg begrænser mit indtag af mættet fedt og sørger for at få nok af det sunde, umættede fedt. Jeg spiser ofte fisk, og så tager jeg nogle stærke multivitaminer med naturlige antioxidanter, organiske mineraler, urter, bioflavonoider og aminosyrer.

Min største udfordring i forhold til kost er at holde mig fra sukker og hvidt brød. Når sukkertrangen melder sig - og det gør den op til flere gange dagligt - er det vigtigt for mig at have et sundere alternativ ved hånden. Heldigvis nyder jeg at eksperimentere med bagning og sundt sødt i køkkenet.

Her til morgen fik vi disse chiaboller bagt på mandel- og majsmel et eksperiment, der endte med at blive helt godt.


Opskriften får I her, det kunne jo være, at I kunne blive inspirerede.

1/2 pk gær
4 dl lunkent vand
1 dl chiafrø
1 tsk salt
1/2 dl sesamfrø
1/2 dl solsikkefrø
1 spsk husk
2 æg
50 g hakkede mandler
1 dl mandelmel
1-2 dl. majsmel (alternativt kan rismel bruges)

Rør gæren ud i vandet, tilsæt chiafrø og salt og rør husk i. Pisk æggene let og rør dem i sammen med sesamfrø og solsikkeker. Rør mandelmelet i og herefter majmelet lidt ad gangen. Konsistensen skal være som frikadellefars. Form 8-10 boller og lad dem hæve i 20 minutter. Bag dem herefter midt i ovnen ved 180 grader varmluft i 20-25 minutter. Velbekomme :-)

3 kommentarer:

  1. Mums - de lyder lækre ��

    SvarSlet
  2. Min datter kunne ikke blive gravid, en henvendelse til gynækolog viste, at hun lider af PCO. Hun kom i behandling hos af Bjarne Stigsby, som har skrevet bogen Spis dig gravid. Hun lagde sin kost totalt om - og blev gravid, så kosten har helt sikkert indflydelse

    SvarSlet
  3. Lækre boller - og sund kan man vist godt sige din livsstil er. I hvert fald noget mere sund end så mange andre. Tror også det har meget at sige, om man har det godt med den måde man lever på. Så skader et glas vin i ny og næ, nok ikke. Det er dét man spiser mellem nytår og jul, der gør forskellen. Ikke det man spiser mellem jul og nytår :-)

    SvarSlet