tirsdag den 17. marts 2015

"Infertilitetsmanerer" del 2


Delt sorg er halvt sorg. Sådan har jeg i hvert fald haft det. Selvom jeg ikke altid er så god til at snakke om følelser, har det været guld værd at have nogle mere eller mindre tæt på at dele med, og som har støttet op.

Jeg lovede jer at komme med mine egen lille guide til, hvad man som pårørende kan sige til en ufrivilligt barnløs. Her er i hvert fald, hvad jeg gerne har ville høre. 


"Jeg er ked af, at I skal alt det her igennem, hvad kan jeg gøre for at hjælpe?"

"Jeg har ikke selv prøvet det, men jeg lægger gerne øre til"

"I må sige til, hvis der er noget, jeg kan gøre"

"Jeg er her, hvis I har brug for mig"

"Jeg ved at det må være smertefuldt for dig, at din bedste veninde er blevet gravid - skal jeg gå ud og købe en lille gave til hende fra dig?" (babybutik = tortur)

Kort og godt - lad os vide, at du er her for os, og spørg gerne til, hvad vi har brug for, og hvad du kan sige, der kan være hjælpsomt.

Lav dit hjemmearbejde - læs lige kort op på, hvad det rent faktisk er vi går igennem, så du ved, hvad det handler om, når vi har brug for at snakke. Eller spørg ind til, hvordan behandlingen foregår.

Støt op om vores beslutninger om enten at fortsætte eller stoppe behandling. Det er smertefulde beslutninger.

Husk os når det er Mors dag og Fars dag. Der er stor aktivitet, når vi fejrer de dage, og folk har en tendens til at glemme dem, der ikke kan blive mor eller far. Vi sætter pris på at vide, at I ikke har glemt os.

Tilbyd at tage med til behandlingerne - jeg har haft min far med til scanning, hvor han sad i venteværelset. Det var rart bare at vide, at han gad at tage med - det var jo ret kedeligt for ham, men betød megt for mig, at han var der. Jeg har haft min bedste veninde med til ægudtagning, fordi K var til eksamen. En af mine andre bedste veninder har flere gange tilbudt at tage med, og det betyder meget for mig.

Støt op om en sund livsstil - tilbyd at cykle eller løbe eller gå med en tur med os, server også et sundere alternativ til events, støt op om ingen-sukker-og-hvidt-brød-og-alkohol-livsstilen. Vi er villige til at gøre hvad som helst for at blive gravide, og når det kommer til, hvad vi putter i munden og i det hele taget sund livsstil, kan vi rent faktisk selv gøre noget. Når det kommer til alt andet, er vi derimod magtesløse.

Giv besked om jeres graviditeter på en hensynsfuld måde, så vi har mulighed for at sluge nyheden i fred og lige vænne os til tanken. En af mine bedste veninder sendte mig en sms, og det kan virke upersonligt, men jeg var faktisk rigtig glad for, at hun valgte den løsning. Så kunne jeg lige se chokkeret ud og tude i fred, og da jeg så mødtes med hende, kunne jeg være oprigtigt glad på hendes vegne og ønske tillykke.

Og det er helt sikkert meget at bede om, men lad os meget gerne vide, når I går i gang med at prøve. Specielt jer tættest på. Så er vi forberedte og kan tage nyheden om jeres graviditet på en pæn måde.


Ja så kan man vidst heller ikke forlange mere...





Ja ja det er sjovt, når vi selv joker med det :-)

1 kommentar:

  1. It was very useful for me. Keep sharing such ideas in the future as well. This was actually what I was looking for, and I am glad to came here! Thanks for sharing the such information with us.

    SvarSlet